Blogs : Technologie - 21ste eeuw - Vacature - hospitality -
Table of Contents
Afgelopen schooljaar hebben we een nieuw vak gemaakt. In dit blog vertellen we over de aanleiding, het idee, de uitvoering, de resultaten en blikken we terug. Dit doen we om zelf alles op een rijtje te zetten, maar ook om onze ervaringen te delen - Palletstellingen met gaaswanden. Aan het einde van het schooljaar 2014-2015 werd duidelijk dat het vak Algemene Natuurwetenschappen (ANW) in het volgend schooljaar niet meer gegeven zou worden
Marten is een lopende encyclopedie, niet alleen voor ‘zijn’ vak maar eigenlijk voor het hele béta-spectrum. Het vak hield op te bestaan en twee uren vielen vrij. Met het vrijvallen van die uren ontstond het idee bij onze directie om iets ‘anders’ met die twee uren te doen - Tussenvloeren met transportbanden. We maken een nieuw vak
We willen een beter VWO-profiel ontwikkelen en we willen de mogelijkheden van het maken binnen een curriculum ontdekken. Je zou kunnen zeggen dat we de creativiteit van leerlingen meer willen leren aanspreken om ze daarmee ‘vrijer’ te maken in het aanpakken van problemen. Dit is kortweg opdracht die we kregen van onze directie.
Dit project zou door iemand uit de bèta-sectie samen met iemand uit de kunstsectie worden gedaan (Kantoorunits voor flexibele werkplekken). Tijdens een brainstormsessie (met beta-en kunstdocenten, toa en teamleider) in september probeerden we het nieuwe vak vorm te geven. Woorden die we naast maken balangrijk vonden bij het vak bleken ontwerpen, leren, vrijheid, verantwoordelijkheid, uitdaging en show/eindpresentatie te zijn
YEAH!! Een hele fijne opdracht vonden we direct. Een opdracht die gaat over hun en ook ons tweede huis en die vraagt dat huis kritisch te bekijken en (liefst met humor) aan te passen. Een beetje een lekker ruige opdracht ook. En heel goed technisch of kunstzinnig en alles wat daartussen of daarbuiten ligt op te lossen.
We kozen als definitie van hacken: het (vaak) op creatieve wijze zoeken naar gaten in of nieuwe mogelijkheden in een systeem. In de tussentijd hackte ik mijn leven. Ik kreeg een kind (Duurzame magazijninrichting met slimme systemen). Vandaar dat er wat tijd tussen zat voordat Per en ik de draad weer oppakten. In januari maakten we een opzet voor het komende halfjaar
Een ‘Hack Your School’, maar dan in het klein. We zijn uitgekomen bij uit ‘Hack Your Classmate’: de leerlingen krijgen een tafel vol materialen (karton, papier, ballonnen, schmink, tape) en moeten na een een korte ontwerpfase een medeleerling hacken en de hack presenteren aan de rest van de groep - fetra magazijnwagen. Iedereen hackt en iedereen wordt gehackt
Naast een voorbereiding op het proces willen we leerlingen inspireren/op gang helpen door veel voorbeelden te laten zien van (creatief) hacken. Palletstellingen voor distributiecentra. We maken allebei een presentatie vanuit onze eigen interesse/vakgebied. Hierna gaan de leerlingen zelf aan de slag gaan met de hoofdopdracht; eerst brainstormen en schetsen, later het uitvoeren van de hack
We eindigen met een grote expositie (in welke vorm dan ook). De leerlingen houden het hele proces bij in een dummie en delen hun proces d.m.v. een blog. Een voorbeeld van een blog. Hack Your School, met dat idee zijn we het nieuwe vak gestart. We wisten niet hoe de leerlingen op onze ideeën zouden reageren dus kozen we ervoor om een deel van de uitwerking ‘on the fly’ te doen.
Na een korte introductie over wat de bedoeling is zijn we aan de slag gegaan. Met deze opdracht willen we het proces in het klein doen zodat de leerlingen een idee krijgen wat er op ze afkomt. We zijn begonnen met het begrip ‘hacken’ te belichten uit verschillende perspectieven (Opslagsystemen met palletstellingen). Petra vertelde over bekende hacks en vroeg zich af wat de essentie van een hack is
De opdracht is simpel: Hack Your Classmate. Wij beide hebben voor deze opdracht beperkt materiaal neergelegd. Divers restmateriaal zoals dopjes, knopen, kurken, schuim, schmink, karton, ledjes en verder veel karton en nog meer karton. Hiermee mogen de leerlingen aan de slag. Bij de grote opdracht zijn we begonnen met een meer formele idee-fase.
We moedigen aan dat ze al hun ideeën in de dummie vastleggen. De idee-fase werd afgesloten met een ideeëntester. Na overleg waren we niet zo tevreden over de ideeën - Fetra magazijnwagens voor zware lasten. Het waren vaak simpele aanpassingen aan de school. Meer banken in de gangen zodat je beter kan chillen en meer van dat niveau
De conclusie was vrij helder: Wij hebben iets niet goed gedaan. Na veel praten zijn we er op uitgekomen dat hacken en school beide redelijk abstracte begrippen zijn. Bij ‘hack your classmate’ bleek het hacken (doordat je je klasgenoot goed kent) veel makkelijker. We besluiten daarom een tussenopdracht te doen: Leer je school kennen.
De leerlingen, de lessen, het rooster, het gebouw… Met de leerlingen kiezen we voor een verdeling (Magazijnbakken voor archiefbeheer). Wij maken groepen door te nummeren (om zo de vaste groep te doorbreken) en geven de opdracht om een deel van de school te onderzoeken. De resultaten moeten in scratch gepresenteerd worden. Zo kan iedereen profiteren van elkaars werk
Dit onderdeel becijferen we waarbij naast onze beoordeling de leerlingen elkaar ook bedoordelen. Hiervoor hebben we deze matrix (beoordeling-onderzoek-hack) gebruikt. Voorbeeld van een Scratch-project. De evaluatie van de tussenopdracht was positief. Tijdelijke tussenvloeren voor evenementen. We zien het ook terug wanneer we de grote opdracht weer oppakken. Vanuit de tussenopdracht blijven een aantal random gemaakte groepen intact en ontstaan er veel ideeën
Na nog wat overleg hier of daar hebben alle groepen een idee waarmee ze uit de voeten kunnen. Veel materialen hebben we al in huis, de Populier is in 15 jaar praktisch werken een schatkamer van spullen geworden. De overige spullen werden besteld zodat iedereen aan de slag kon. De tussenopdracht heeft er wel voor gezorgd dat de planning anders loopt dan we vooraf dachten.
De eindbeoordeling wordt door de docenten gedaan - Tussenvloeren voor lichte en zware belasting. Hiervoor gebruiken we een aangepaste versie van de matrix waarbij we product (de hack) en het proces (blog en dummie) beoordelen. We hebben de beoordeling eerst onafhankelijk van elkaar gedaan. Voor het eindcijfer hebben we elke hack, dummie en blog nog eens bekeken en de scores vergeleken
Filmpje van de hack van Hugo, Quinn en Jeroen. De leerlingen en wij vonden de start moeizaam. Het was zoeken naar de juiste modus. We hebben het vak afgesloten met een evaluatie en daaruit bleek dat de leerlingen uiteindelijk overwegend positief zijn. Moeilijk en leuk was de samenvatting bij velen.
Dat nemen we, samen met nog meer punten, mee naar komend jaar (legborstellinggen). Wat was dit geweldig om te doen (Tussenvloeren voor extra opslagruimte). Een eigen vak maken is al leuk, maar om het samen te doen, dat is te gek! Een ervaring delen maar dan vanuit elkaars perspectief was een geweldige, verslavende, ervaring. We hebben allebei dingen geleerd van elkaar die we niet alleen bij dit vak maar ook bij onze eigen vakken inzetten
En we bevelen het meer dan aan: Is de mogelijkheid daar, maak een nieuw vak met een docent uit een andere discipline. Ze bijten niet. En kunnen je heel veel leren. Petra docent kunst & Per-Ivar docent biologie .
Hoe kan jij je brood verdienen met jouw creaties?? Vandaag vertel ik je mijn geheim! Ik vertel je 3 grote valkuilen waar je voor moet waken zodat jij met jouw creatieve talent de money-maker wordt waar je stiekem van droomt. Sorry, spoileralert, dit is bullshit. Je start geen goedlopende zaak met deze 3 tips… en ik ben echt niet zo succesvol dat ik er al veel nuttigs over kan zeggen… maar misschien is onderstaande wel vermakelijk om te lezen haha.
De laatste dame in kwestie zei heel eerlijk dat ze haar huidige baan niet zo leuk meer vond en eigenlijk de droom had om, net als ik, creatief ondernemer te worden door haar eigen creaties te verkopen (Grootvakstellingen voor archiefdozen en ordners) - kantoorunit. Want ze vond tekenen en haken veel leuker – dus wilde ze haar tekeningen en gehaakte figuurtjes gaan verkopen via Instagram
Na een paar keer heen en weer mailen kwam ik erachter dat ze maar liefst al 1000€ had uitgegeven voor 2 cursussen bij een selfmade creatieve coach… en ze had alsnog geen idee hoe te starten … wat ze zou moeten doen. Echt zucht. (Sorry) Mag ik eerlijk aangeven dat bij het woord ‘coach’ mijn nekharen overeind gaan staan? Het meest nog van het type ‘levenscoach’ – en dan zijn ze nog geen 30.
Maar ‘hier vind ik wat van’. Een hele bak aan ervaring met één of ander geeft je weliswaar een heleboel compassie en inlevingsvermogen … maar dat maakt je nog geen goede coach of begeleider. Maar dat terzijde … Ik beloofde 3 grote valkuilen wanneer je van je hobby je bedrijf wil maken – er zijn er meer – maar deze geef ik je alvast mee… Ok ja, ik heb hier te maken met een vooroordeel – iedereen mag zich coach noemen.
Namelijk dat het knoeterhard werken is en dat je eerst heel erg lang minder dan het minimumloon gaat verdienen. En dat je hobby – dat waar jij van ontspant- je werk wordt - Opslagoplossingen met magazijnbakken. En de kans dus groot is dat je je ontspanning kwijt raakt. Hoeft niet, maar het kan wel degelijk
Maar meer dan 80% van de startende ondernemers stop binnen 5 jaar. En van wie overblijft heeft merendeel de eerste 5 jaar amper het minimum uurloon. Elke keer weer – wanneer me de vraag gesteld wordt hoe ik dat doe en wat zij moeten doen … – kijk ik als eerste naar het social media profiel van de vrager.
Toen ik naar haar profiel keek zag ik dat ze welgeteld 5 volgers had en 2 onderbelichte foto’s had gepost. Ze was zo te zien begonnen aan mijn Perfect People cursus (Leuk! Supertof). Bandenrekken voor seizoensopslag zomerbanden. Ze vertelde me dat ze via Instagram naar 5 merken gemaild had met de mededeling dat ze als creatief ondernemer was gestart en graag wilde samenwerken
Hoogst verbaasd was ze dat geen van allen een reactie had gegeven. Wat doe ik verkeerd? Vroeg ze mij … Sponsoring is gebaseerd op geven en nemen. Je krijgt sponsoring als het bedrijf ziet dat ze er zelf ook voordeel uit kunnen halen. Bijvoorbeeld omdat je al heel veel volgers hebt of al naam gemaakt hebt op een bepaald gebied – of omdat je bewezen hebt goed te zijn, nog weinig volgers hebt en ‘dus’ goedkoop bent … De allereerste x dat een bedrijf mij geld gaf voor een workshop-video van een uur kreeg ik 50€.
En side-note … samenwerkingen met grote merken … dat klinkt heel succesvol. Maar ook grote bedrijven letten enorm op de kleintjes - Bandenrekken voor garagebedrijven. En dan lijkt het in het begin leuk dat je voor een dag lang demonstraties een heleboel spullen krijgt die je anders nooit zou kunnen kopen … maar die spullen betalen je hypotheek niet
Navigation
Latest Posts
Ruimtebesparende Legbordstellingen
Palletstellingen Voor Bulkopslag
Palletstellingen Met Geïntegreerde Liften